Tots els noms propis que han compartit amb nosaltres coneixements i experiències.

Enric Casasses

Poeta i traductor. També destaca en l'assaig poètic (Dimonis. Apunts de Jacint Verdaguer a la Casa d'Oració, 2014), el periodisme, el drama (Do'm, 2003) i la narrativa. 

Gran coneixedor de les més variades tradicions: de la poesia trobadoresca a la poesia surrealista i el moviment dadà, del Renaixement i el Barroc a la cultura underground i la psicodèlia. Algunes de les publicacions on col·labora són revistes fora del sistema literari: Foragitats. Art i poesia, Pèl capell, exili interior (Calonge i Barcelona), etc.

Ha propiciat la poesia oral i l’espectacle en vers. Se’l considera un dels escriptors més transgressors en català. El seu primer llibre, titulat La bragueta encallada, el publica el 1973. El segueixen La cosa aquella (1981), que rep el premi Crítica Serra d’Or. El 1993, l'obra No hi érem rebé el premi de la Crítica de poesia catalana. De la seva obra publicada en poesia, també destaquem Sense trofeu i Text llest (1982) Tots a casa al carrer (1992), Sèrie negra de sonets moderns (1993), Començament dels començaments i ocasió de les ocasions (1994), Desfà els grumolls (1994), Calç. Àlbum de poesia d'un instant i alhora il·lustrada (1994), De la nota del preu del sopar del mosso (1998), Canaris fosforescents (2001), Descalç (2002), Bes nagana (2011), A la panxa del poema en prosa que no hi neva ni hi plou (2013).

 

 Amb El nus la flor, rebé el Premi de la Crítica catalana de poesia (2018) i el premi Lletra d'Or (2019).

 

L'any 2012 fou guardonat amb el Premi Nacional de Literatura i el 2020 amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.

east
Enrique Vila-Matas

Neix a Barcelona l’any1948. Escriptor català en llengua castellana, va estudiar Dret i Periodisme. El 1968 va començar com a redactor a les revistes Fotogramas i Destino. Autor d’una àmplia obra narrativa traduïda a trenta-nou idiomes i de la qual cal destacar títols com Historia abreviada de la literatura portátil (1985), Hijos sin hijos (1993), Bartleby y compañía (2000), El mal de Montano (2002), Doctor Pasavento (2005), Exploradores del abismo (2007), Dublinesca (2010), Aire de Dylan (2012) o Kassel no invita a la lógica (2014).

Ell mateix afirma que escriu ficció des d’un espai que solen ocupar els assagistes: amb un jo literari visible. Allò que s’escenifica a qualsevol dels seus llibres no és exactament una trama, o una sèrie d’idees, sinó ell mateix tramant, pensant o escrivint sota l’avatar d’un narrador. 

També ha publicat diversos llibres d’assaig: El viajero más lento (1992), El traje de los domingos (1995), Para acabar con los números redondos (1997), Desde la ciudad nerviosa (2000), Aunque no entendamos nada (2003) o El viento ligero en Parma (2004). Aquests volums recullen la concepció literària de l’autor, les seves inquietuds vitals i l’observació del món que aboca, també, als textos de ficció. Dietario voluble (2008) suposa la fusió entre els dos plans literaris. Montevideo és la seva darrera novel·la, una ficció veritable. I si la vida és el que ens passa per tenir literatura?

 

east
west 10 de 40 east