Tots els noms propis que han compartit amb nosaltres coneixements i experiències.

Laia Noguera

Laia Noguera i Clofent (Calella, 1983) va iniciar la seva carrera literària quan tenia 11 anys. Escriu la seva obra en català, castellà i anglès, i és traductora de l'anglès i el tibetà. És llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, amb premi extraordinari de final de carrera. És professora d'escriptura conscient. Ha treballat durant més de 15 anys en el sector editorial, fent de correctora, traductora, curadora i editora. En la seva faceta musical, és guitarrista, compositora i cantautora. Ha publicat setze llibres de poesia i teatre i li han atorgat premis literaris de prestigi, com el Benet Ribas, el Miquel de Palol i l'Ausiàs March. La seva poesia ha estat inclosa en diverses antologies, i ha estat traduïda a llengües com ara el portuguès, el francès, l'italià, el grec i l'anglès.

En la seva trajectòria de més de 20 anys com a rapsoda, ha actuat en multitud de pobles i ciutats de l'Estat. També l'han convidat a compartir la seva poesia en universitats, teatres, auditoris, fires literàries i festivals d'Itàlia, França, Algèria i els Estats Units.

Ha dut a terme molts projectes de diferents formats en col·laboració amb artistes de diverses disciplines, explorant en la intersecció entre la literatura i la música, el vídeo, la pintura, l'escultura, la dansa o la fotografia.

Ha estat coeditora i cofundadora d'Edicions Terrícola i codirectora de la revista The Barcelona Review. Ha gravat el disc Carboncle amb el violista de roda Adrià Grandia i ha estat guitarrista en el grup de thrash metal Red for more, amb el qual va gravar la maqueta Red for more.

Des de l'any 2010 practica el mindfulness i la meditació seguint la guia de la seva mestra, Lama Yeshe Chödrön. Durant aquests anys, ha incorporat en la creació artística la pràctica del mindfulness i la meditació i ha investigat molt en especial sobre l'escriptura conscient o mindful writing. També ha aprofundit en la comprensió del cos i la ment mitjançant les pràctiques del ioga, el txi-kung, el katsugen i el moviment lliure conscient.

 

east
Lídia Pujol

Lídia Pujol és cantant i intèrpret. Després d’anys d’experiència en la música tradicional jiddisch, medieval i popular, i d’haver actuat per Catalunya, Itàlia, França, Anglaterra i els Estats Units, irromp en l’escena musical catalana amb la formació Lídia Pujol i Sílvia Comes, amb la qual grava dos discos musicant poetes com Whitman, Cernuda, Ginsberg, Lorca o Prevert entre d’altres. Després de la dissolució del duo, presenta el seu primer disc en solitari, Iaie (2003), amb el que aprofundeix en la recerca de l’emoció amb la veu més enllà del límit de la paraula i posteriorment Els amants de Lilith (2007), amb el que realitza un treball de camp en els territoris de parla catalana i dins de la seva música popular fa una selecció de peces que parlen de l’abús de poder. Rep per aquest treball nombrosos premis. Les seves col·laboracions amb artistes com Mayte Martín, Dulce Pontes, Idir, Jackson Browne, Kepa Junkera, Brian Dunning (Nightnoise), Miguel Poveda entre d’altres, l’han acostat a tots els vessants de la World Music.

Ha compartit escenari i realitzat espectacles monogràfics sobre l’obra d’Allen Ginsberg i Josep Palau i Fabra, la de Maria Mercè Marçal i Jacques Prevert. Sobre les cançons i la poesia dels Trobadors Lais d’amor. Amb el grup de música antiga Ariodant, sobre la música en la obra de Shakespeare. I formant el grup Terregada, cinc veus i un repertori sagnant amb Miquel Gil i Psàlite, sobre el cançoner tradicional català.

Com a actriu ha participat, entre d’altres, en Morir de Sergi Belbel, L’òpera dels tres rals de Bertolt Brecht, sota la direcció de Calixto Bieito. Com a directora ha creat i interpretat, entre d’altres, els espectacles El Boulevard del crim presentat al Festival Grec de Barcelona, i juntament amb Lluís Llach i Albert Pla ha participat en l’espectacle Llits de Lluís Danès al Teatre Nacional de Catalunya.

Ha creat i dirigit La Cerimònia de la Llum, interpretada en monestirs i catedrals d’arreu de Catalunya, on s’hi retroben les cançons de la tradició escrita, recollides en el Llibre Vermell de Montserrat, amb el repertori tradicional oral, les cançons bressol de tota la Mediterrània. El missatge dels seus valors abasta des de la convivència entre cultures i pobles fins a la necessitat d’una lectura actual de símbols religiosos i culturals. L’estiu de 2012, a la Sala Muntaner, les “Converses singulars amb Lídia Pujol” l’han portat a conversar amb una sèrie de personatges com Teresa Forcades i Mayte Martin, entre d’altres, en un encontre en el que la música i la paraula són les protagonistes.

Al 2014 ha enregistrat el seu disc Mariam Matrem que acompanya al llibre d’Àngela Volpini La cualidad humana amb pròleg de Teresa Forcades.

L’any 2014 inicia el projecte Iter Luminis – Camí d’Identitat, amb el qual comença una gira per diferents espais emblemàtics catalans, tot unint història i música al patrimoni i a la gent de cada territori per crear una renovada tradició. Tant al disc com en directe, està acompanyada per El Cor de Vallferosa, nascut amb la voluntat de viure l’art, la cultura i l’emoció com a eines fonamentals en la construcció de la nova sensibilitat social.

L’any 2015 inicia una segona gira amb Iter Luminis. Treballs i Plaers d’Amor, una cerimònia musical i poètica que vol compartir amb el públic una mateixa orientació en el nucli de l’experiència de Teresa de Jesús, en diàleg amb la mística de Ramon Llull. El concert posa a l’abast del públic el procés d’humanització de l’ésser humà.

L’any 2017 publica el seu darrer disc i llibre-disc Iter Luminis. Un camí orientat que vol deixar constància de tot el camí musical, artístic i experiencial fet per Lidia Pujol en els darrers anys (2010-2017), representat per tres espectacles: La Cerimònia de la Llum (Cd1), Camí d’Identitat (descàrrega digital) i Treballs i Plaers d’Amor (Cd2).

Al juliol del 2018 va presentar el seu nou espectacle “Panikkar, poeta i fangador. Orient i occident sóc” al Mercat de les Flors en el marc del Festival Grec de Barcelona. Aquest espectacle forma part de la programació de l’Any Raimon Panikkar en commemoració del centenari del naixement del pensador. A l’abril de 2019 s’ha publicat una edició especial del llibre »Iniciació als Veda’ de Raimon Panikkar amb el CD de l’espectacle «Panikkar, poeta i fangador», de Lídia Pujol. Des del maig de 2019 està disponible a la plataforma Filmin el vídeo de l’espectacle al Mercat de les Flors.

La versatilitat de Lídia Pujol queda palesa en els seus espectacles en viu i en les seves gravacions, on construeix una identitat pròpia, de marcat caràcter català a partir de la música tradicional jiddisch, cèltica, medieval, sefardita, flamenca…, i on la teatralitat, la interpretació i el compromís amb el missatge, són elements indissociables de la seva proposta musical.

east
Llibert Fortuny

Llibert Fortuny (Las Palmas de Gran Canaria, 1977) és un intèrpret de saxo i compositor de música de jazz català. Ha publicat diversos àlbums.

Nasqué a Las Palmas de Gran Canaria, però ben aviat anà a viure a Catalunya, indret d'origen de la seva família, que prové del Berguedà.

Al mes d'agost de 2004, la crítica musical catalana li concedí el Premi Puig-Porret, que atorga al que es considera com a «Millor Músic de Jazz», i aquella tardor guanyà el Circuit Ressons de jazz amb la seva nova formació, el Llibert Fortuny Electric Quartet, que poc després passà a anomenar-se "Quintet", tot reconeixent el furoner sonor Quim Puigtió com a membre de la formació. El grup publicà el seu segon disc, Revolts (Nuevos Medios), durant la primavera de 2005.

El març de 2009, el saxofonista participà en la sala Jazz Standard de Nova York, al festival Catalan Days (NYT critica), que organitza l'Institut Ramon Llull per mostrar i difondre la cultura catalana. També dirigí musicalment i arranjà l'espectacle per commemorar el 10è aniversari de L'Auditori, 10 anys, 10 veus, on les millors veus femenines de Catalunya interpretaren cançons de bressol. Pel maig, Fortuny presentà amb Triphasic un espectacle amb l'Orquestra Nacional Clàssica d'Andorra (ONCA), que dirigeix Gerard Claret. Per primera vegada, la sala petita del Palau de la Música va ser testimoni de la fusió del jazz amb la sonoritat d'una orquestra clàssica. En l'acte institucional de la Diada de 2009, interpretà cançons populars catalanes amb un quartet de metall. També és l'autor dels arranjaments del Ball de l'Àliga de La Patum de Berga que se sent durant l'entrada solemne de la senyera. I actua sovint en col·laboracions amb la trompetista Mireia Farrés, que és la seva parella, sovint en companyia del pianista Manel Camp.

east
west 22 de 40 east